Moses' Passat 1.8 GL Variant - Semi Interieurfilter

Ga je iets veranderen aan jouw auto of heb je dat gedaan dan kan je het hier plaatsen.

Berichtdoor Moses » 21-08-2010 13:05

En weer een leuke kleine update: Eindelijk volledig werkende handschoenenvak verlichting. Hiervoor moest ik wel vanaf de zekeringkast een nieuwe kabelboom trekken. Ach, het hoort erbij; deze Passat heeft helaas lang niet alle kabelboompjes standaard liggen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo is er weer een stukje GL bijgekomen :mrgreen:
Afbeelding

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!
Moses
 
Berichten: 208
Lid geworden op: 29-03-2009 21:35


Berichtdoor Moses » 21-08-2010 13:07

Blijkbaar is de mijne echt zo standaard mogelijk geweest. Veel opties ontbreken of zijn qua bekabeling niet aanwezig. Dat moet ik allemaal aanleggen en bedraden. Zit soms wat werk in maar over het algemeen is het wel te doen.

Net nog weer wat kleine dingetjes gedaan. Ik vind nog wel eens wat in de dozen met autospullen :wink:

Extra parafaanplaat boven het ruitenwissermechaniek:

Afbeelding
Zo zag het er eerst uit, beetje kaal

Afbeelding
Nu met parafaanplaat. Niet hememaal netjes maar moet nog bijtrekken. Zat een beetje in de knel tussen ander spul :mad:

Vrij nette lederen handremgreep:

Afbeelding
Weg met dat plastieken ding

Afbeelding
Netjes gereinigd en gemonteerd. Mijn eerste stukje leder in de Passat
:wink:
Afbeelding

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!
Moses
 
Berichten: 208
Lid geworden op: 29-03-2009 21:35


Berichtdoor Moses » 21-08-2010 13:07

We kennen het allemaal. Bijna iedereen op het Passat35i-forum heeft mistlampen welke na monteren en aansluiten direct correct werken. Helaas zijn er een aantal modellen (voornamelijk de CL modellen) welke geen bekabeling hebben voor de mistlampen aan de voorzijde. Meestal worden deze dan wel gemonteerd en aangesloten op de bestaande bekabeling van de standaard verlichting (dimlicht). Dit is echter niet volgens de regels en kan je een boete van ā‚¬90 opleveren. Da's allereerst zonde van je geld (en je vrije tijd om de boete in ontvangst te nemen) en het hoort niet op die manier aangesloten te zijn.

Ik zelf heb hier gedeeltelijk ervaring mee (gelukkig zonder boete en kreeg een fikse waarschuwing hiervoer. Ik moest met gecorrigeerde bekabeling en werking mij binnen 14 dagen melden bij het bureau in Burgum. Da's dus goed gegaan).

Voor degenen die met hetzelfde probleem zitten en al wel de mistlampen hebben gemonteerd, volgt hier een How-To-Do om dit helemaal correct aan te sluiten.

Wat heb je nodig:

1. Diverse stukken bekabeling in redelijke dikte. Niet te dun, de bekabeling kan warm worden, dus Rood/Zwart voor Speakers van 1,5 mm2 zou voldoende moeten zijn maar beter is voor 2 mm2 te gaan.

2. Soldeerboot met tin+harskern en krimpkous OF verbindigs hulsen voor de kabeltang en de kabeltang zelf.

3. Stekkertje wat in de achterzijde van de zekeringkast past met onderdeelnummer N 906 844 05 (anderen passen absoluut NIET!)

4. Relais 53 of een standaard werk-relais. Beiden werken goed.

5. Ongeveer 30-45 minuten van je vrije tijd

Ok, Let's get on with it! Het is niet echt moeilijk. Met wat geduld en eventueel met behulp van iemand die thuis is in de electro van de Passat 35i B3 kun je dit vrij gemakkelijk aanleggen en aansluiten.

De Ho-To-Do zelf:

Afbeelding
Op het bovenstaande plaatje zie je de achterzijde van de zekeringkast. De pijl geeft aan waar straks het stekkerje in moet worden gezet.

Eerst neem je de zekeringkast los door de witte klemmen los te nemen en te verwijderen of weg te draaien. Vervolgens til je de zekeringkast iets omhoog en kun je deze naar je toe kantelen. Forceer hierbij niets en neem hier rustig de tijd voor.


Afbeelding
Dit is het stekkertje wat je nodig hebt. Deze kost ā‚¬0,30 bij de dealer of je plukt er eentje uit een sloop passat (wat ik heb gedaan, was te lui om naar Leeuwarden te rijden... schande Moses!!)


Afbeelding
Imiddels is de stekker aagesloten op de kabel welke je vanuit de ruimte onder het dashboard nog moet doortrekken naar de motorruimte.


Afbeelding
Trek nu de stekker A2 uit de zekering kast. Dit is aan de linker achterzijde van de zekeringkast en is de 2e gele stekker. Schuif eerst de pen aan de rechterkant van de zekeringkast naar buiten toe. Doe je dit niet dan komt de stekker niet los en gaat de zaak mogelijk zelfs stuk. Dat wil je niet dus vergeet dit niet.


Afbeelding
Prik nu de net gemaakte bekabeling met stekker in positie A2-8 (zie eerste foto)van de gele stekker en zorg dat deze netjes op zijn plaats klikt. Als je er voorzichtig aan trekt, moet deze vast zitten.
Plaats nu stekker A2 terug op de zekeringkast en schuif de pen aan de rechterkant weer op zijn plaats. Controleer voor de zekerheid even of stekker A2 goed vastzit en niet los kan gaan.


Afbeelding
Voer nu de net aangesloten kabel door een van de doorvoertules naar de motorruimte toe. Soms past hij door een bestaand gat maar beter is om hiervoor 1 van de ongebruikte tules te gebruiken.

Als je dit gedaan hebt kun je de zekeringkast weer terug op z'n plaats monteren en de witte klemmen weer vastzetten. Forceer niets en zorg ervoor de bestaande en nieuwe bekabeling niet klem/knel komt te zitten, dit in verband met eventuele kostsluiting en dat wil je natuurlijk niet.


Afbeelding
In de motorruimte knip je de kabel netjes af op een cm of 20 en koppel je twee langere draden aan die lang genoeg zijn om via de bestaande kabelbomen naar de mistlampen geleid te kunnen worden. De koppeling soldeer je en bescherm je met wat krimpkous of je gebruikt verbindingshulzen met de kabeltang om dit te koppelen.

Zoek nu de draad die vanaf de mistlamp mogelijk nog op de bestaande bekabeling van je dimlicht of standslicht is gemonteerd en neem deze los. De bruine kabel van de mistlampen kun je laten zitten op de massa. De wit/gele en wit/grijze bekabeling van de mistlamp sluit je nu aan op de zojuist aangelegde bekabeling. Als je alles compleet hebt aangesloten isloleren en netjes wegwerken/vastzetten. Je bent nu klaar onder de motorkap.


Afbeelding
Hierboven wordt de voorzijde van de zekeringkast getoond. Op positie 10 komt straks het werk-relais of relais 53.


Afbeelding
Dit stekkertje met grijs/blauwe kabel zit nu nog op positie 10 maar als je geluk hebt is deze niet meer aangesloten (maar dan werkt je mistachterlicht dus ook niet). Zit deze stekker nog aangesloten, dan neem je deze los, isoleer deze met wat tape en stop je deze goed weg. Zit deze er niet meer in dan moet je deze toch even opzoeken en als deze aanwezig is even isoleren en alsog wegstoppen.


Afbeelding
Neem nu een werk-relais en steek dat op positie 10 van de zekeringkast. Dit past maar op 1 manier. Past het niet, dan heb je een verkeerd relais. Niet forceren anders is de kans op een brandje of kortsluiting heel groot. Meestal past een standaard werk-relais (van je claxon of Xenon verlichting) goed zodat je deze kan gebruiken. Ik heb hier een standaard werk relais gebruikt bij gebrek aan beter.


Afbeelding
Met dank aan Justin (bulldog) alsnog een origineel relais 53 gekregen. Dit is natuurlijk het mooiste toch? Geplaatst en past perfecto!


Afbeelding
De mistlampschakelaar zelf is al volledig bekabeld. De 2e stand is de mistlamp aan de achterzijde en de 1e stand is voor de mistlampen aan de voorzijde. Geen zorgen over deze schakelaar. In alle modellen zit hier een volledige kabelboom achter welke naar de zekeringkast loopt (Stekker A2). Hier hoef je verder niets aan te doen of te wijzigen.


Afbeelding
Zie hier het resultaat. Zoals je kunt zien branden alleen de mistlampen. Hierbij is de overige verlichting geheel uitgeschakeld. Met alleen stadslicht of stadslicht met dimlicht werkt het goed en tevens als je dat zou willen met grootlicht. Natuurlijk wel op contact zetten, anders werkt het niet :wink:

Aangezien deze VW Passat van voor 1994 is zijn deze combinaties toegestaan binnen de regels van de wegenverkeerswet. Helaas weet ome agent niets van deze regelwetgeving aangezien deze als sub-paragrafen in de wet staan en zij alleen de hoofd-paragrafen kennen. Dit staat dus ook niet in de boekjes welke de heren bij zich hebben als naslagwerk...

Als het lukt zal ik deze regelwetgeving ook nog hierbij zetten (als ik die kan terugvinden).

Weer een leuke update die ook nog eens zeer functioneel is :wink:

Enjoy!
Afbeelding

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!
Moses
 
Berichten: 208
Lid geworden op: 29-03-2009 21:35


Berichtdoor Moses » 21-08-2010 13:09

Zoooo even mijn topicje een beetje bijgewerkt. Zal proberen het de volgende keer meteen te posten
Afbeelding

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!
Moses
 
Berichten: 208
Lid geworden op: 29-03-2009 21:35


Berichtdoor marcel » 21-08-2010 22:48

lekker bezig.
marcel
 
Berichten: 788
Lid geworden op: 19-10-2008 21:26


Berichtdoor grote smurf » 21-08-2010 23:13

zooooooooo moses goed bezig man :D nix mooiers dan een complete passat ... kwijl kwijl als ik er naar kijk ;) mis me passatjes wel hoor maar rij nu golf ^^
Burn Rubber Not Your Soul
grote smurf
 
Berichten: 152
Lid geworden op: 03-11-2008 06:34


Berichtdoor Thomas » 22-08-2010 10:42

Mooi gedaan en origineel. :)
Thomas
 
Berichten: 110
Lid geworden op: 15-11-2009 19:35


Berichtdoor Gast » 22-08-2010 10:50

Mooie how-to's maak je altijd. Petje af.
Gast
 


Berichtdoor Stephan » 22-08-2010 11:39

ja goed en duidelijk hoor, en altijd leuk als je dat met ons deeld
Stephan
 
Berichten: 2459
Lid geworden op: 18-10-2008 20:02


Berichtdoor Moses » 22-08-2010 20:56

Dank jullie wel. Ik probeer de How-To's altijd zo duidelijk mogelijk te maken.

Heb er weer bijna eentje klaar. Nog even de foto's schieten en de tekst erbij zetten dan kan die hier ook weer neergezet worden.
Afbeelding

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!
Moses
 
Berichten: 208
Lid geworden op: 29-03-2009 21:35




Terug naar ā€œ%sā€ Garage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron